Naslov Model regionalnog prometnog planiranja u kontekstu gospodarskog razvitka Karlovačke županije : doktorska disertacija
Autor Zlatko Kuzman
Mentor Hrvoje Baričević (mentor)
Mentor Ante Bistričić (komentor)
Član povjerenstva Čedomir Dundović (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Hrvoje Baričević (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ante Bistričić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Svjetlana Hess (član povjerenstva)
Član povjerenstva Aleksandra Deluka-Tibljaš (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Pomorski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2010-01-01, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana TEHNIČKE ZNANOSTI Tehnologija prometa i transport
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 656 - Organizacija i kontrola prometa općenito
Sažetak Geostrateški položaj Republike Hrvatske te njezina politicka i infrastrukturna
involviranost u Europsku uniju i europske prometne tokove prilika su za dodatni
gospodarski razvoj njenim regijama. Više od dvije trecine robne razmjene Hrvatska
obavlja sa svojim susjedima i zemljama Europske unije, pa je jasno kako je
interakcija izmedu prometa i prometne infrastrukture i zbog njene efikasnosti
smanjenih transportnih troškova znacajan doprinos konkurentnosti hrvatskih
proizvoda i usluga. Prometni položaj i razvoj prometne infrastrukture definiraju se
u okviru gospodarskih razvojnih strategija kao znacajan element privlacenja stranih
investitora na naše podrucje. Tim je važnije da se prometna infrastruktura planira i
osmišljava u funkciji gospodarskog i ukupnog razvoja regije.
Analizirane prometne strategije Karlovacke županije i susjednih regija
ukazuju na nedovoljnu zastupljenost gospodarskih aspekata pri osmišljavanju
prometnih strategija. Ipak, prometno gledano, vidljiva je prometna kompatibilnost i
orijentiranost susjednih regija na našu prometnu infrastrukturu, što se smatra
razvojnom prednošcu. Druga karakteristika analiziranih strategija je iskazana kroz
nepostojanje njihovog inoviranja, dakle, nepostojanje kontinuiranog strateškog
procesa kao važnog cinitelja postizanja postavljenih strateških ciljeva, a time i
konkurentske prednosti.
Analiza utjecaja izgradnje prometne infrastrukture ukazuje na pozitivan
utjecaj na glavne gospodarske grane, posebno na graditeljstvo. Vidljiv je rast svih
gospodarskih pokazatelja, narocito u vrijeme intenzivne izgradnje, ali i nakon
dovršetka. Sukladno analiziranim teorijama evidentni su i ucinci na razvoj lokalne
zajednice, kao rezultat primjene prometne strategije, cak i u uvjetima njezine
manjkavosti. Na osnovu teorijskih postavki provedenih istraživanja utjecajnih
gospodarskih cimbenika ukazuje se na mogucnost unapredenja procesa
strateškog prometnog planiranja, primjenom procesa strateškog menadžmenta uz
dodatno naglašavanje gospodarskog aspekta pri izradi i implementaciji prometne
strategije. Takoder, se ukazuje na model kontinuiranog strateškog procesa i
povezanost regionalne razvojne strategije, gospodarske strategije, prostornih
planova pri izradi i implementaciji prometne strategije.
U radu je naglašena mogucnost da se kroz razvoj prometne infrastrukture
dodatno unapreduje gospodarski razvitak i to razvojem pojedinih gospodarskih
grana, razvojem gospodarske infrastrukture - prvenstveno industrijskih zona,
turistickih potencijala, poslovno stambenih zona i trgovackih centara i razvoj
strateških potencijala logisticke industrije. Prikazana je analiza koja potvrduje
županijski cestovni cvor, kao optimalan izbor logisticko distributivnog centra za širu
regiju.
Dokazana uzajamna zavisnost kvalitetne implementacije prometnih
strateških procesa i gospodarskog razvitka u opisanim uvjetima nedovoljne
povezanosti prometnih strategija s razvojem regionalnih i gospodarskih potencijala te predloženi model izrade prometne strategije baziran na principima strateškog
menadžmenta, koji posebno ukljucuje gospodarske potencijale znanstveni je
doprinos iskazan u ovom radu, cija se primjena ogleda u mogucnosti definiranja
strateških smjernica kod izrade prometnih strategija, u smislu cjelovitog
sagledavanja gospodarskih i drugih potencijala.
Regionalni znacaj ogleda se u mogucnosti primjene na osmišljavanju i
planiranju strategije razvitka Karlovacke županije, smjernicama za bolje korištenje
infrastrukture i njenih potencijala.
Sažetak (engleski) The geostrategic position of Croatia and her political involvement and infrastructure
in the European Union and European traffic flows are opportunities for additional
economic development of its regions. More than two thirds of the Croatian foreign
trade is exercised with its neighbors and the European Union so it is clear that the
interaction between the traffic and transport infrastructure and because of its
efficiency with reduced transport costs is a significant contribution to the
competitiveness of Croatian products and services. Road location and developed
traffic infrastructure are defined in the framework of economic development
strategies as an important element in attracting foreign investors to our area.
Therefore it is even more important that the transport infrastructure is planned and
designed as a function of economic and overall development of the region.
The analyzed traffic strategy of the Karlovac County and neighboring regions
indicate the lack of presence of economic aspects in designing transport strategy.
However, from the traffic point of view, traffic compatibility and orientation of
neighboring regions on our transport infrastructure is visible, and it is considered to
be a development advantage. Another characteristic of the analyzed strategies is
exemplified by the lack of innovation, i.e., the absence of a continuous strategic
process as an important factor to achieve the strategic goals, and consequently
competitive advantages as well.
The impact of the construction of transport infrastructure analysis indicates a
positive impact on major economic sectors, especially construction. The growth of
all economic indicators is visible, particularly at a time of intense construction, and
after completion. In accordance with the analyzed theories the effects on the
development of local communities as a result of the implementation strategy for
transport, are evident even its shortcomings. Based on theoretical research
conducted on influential economic factors, the possibility of improving the process
of strategic transport planning is evident by means of implementing strategic
management, with additional emphasis on economic aspects in the preparation
and implementation of transport strategy. The model also shows a continuous
strategic process and the relationship between regional development strategies,
economic strategies, regional plans in the preparation and transport strategy
implementation.
The paper emphasizes the possibility of improving the economic development
through the development of transport infrastructure, by developing certain
economic sectors, economic infrastructure-primarily industrial zones, tourism
resources, business and residential areas and shopping centers and developing
the strategic potential of logistics industry. The analysis that confirms the county
road facilities as the optimal choice of logistics distribution center for the wider
region is presented.
Proven interdependence of high quality implemented strategic transport and
economic development processes described in terms of inadequate strategic transport strategies with the development plans of regional and economic potential,
and proposed model of transport strategy based on the principles of strategic
management, which includes especially the economic potential is a scientific
contribution presented in this paper whose applications reflect the possibilities of
defining strategic guidelines for the development of transport strategies in terms of
overall consideration of economic and other resources.
Regional importance is reflected in the possibility of its application in designing and
planning the development strategy of the Karlovac county and the guidelines for
better use of infrastructure and its potential.
Ključne riječi
prometno planiranje
gospodarski razvitak
Karlovačka županija
prometna infrastruktura
Ključne riječi (engleski)
traffic strategy
Karlovac County
economic development
transport infrastructure
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:188:711319
Studijski program Naziv: Pomorstvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje tehničkih znanosti, polje tehnologija prometa i transport (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Opseg 378 str.
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Zatvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Repozitorij Repozitorij Sveučilišne knjižnice Rijeka
Datum i vrijeme pohrane 2017-01-19 17:38:03