Naslov Višekriterijski model za mjerenje usporedne efikasnosti dokovanja broda u gradnji : doktorska disertacija
Naslov (engleski) Multicriteria model for relative efficiency measurement of the newbuilding drydocking : doctoral dissertation
Autor Denis Rabar
Mentor Duško Pavletić (mentor)
Mentor Sandro Doboviček (komentor)
Član povjerenstva Zoran Jurković (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Marko Hadjina (član povjerenstva)
Član povjerenstva Boris Ljubenkov (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Tehnički fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2021-09-03, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana TEHNIČKE ZNANOSTI Strojarstvo
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 629.5 - Tehnika i vrste plovila
Sažetak Dokovanje broda u gradnji dio je brodograđevnog procesa, poduzima se u samoj
završnici gradnje broda te čini organizaciju poslova u doku, osposobljavanje broda za
prvu samostalnu plovidbu i osiguravanje uvjeta za život i rad osoblja koje se na brod
ukrcava u svojstvu posade i učesnika dokovanja kompleksnim zadatkom. Uz
kompleksnost u tehničkom smislu, dokovanje je potrebno obaviti u najkraćem mogućem
roku i uz optimalni trošak i kvalitetu, što će omogućiti brodu da u narednih pet godina
službuje bez dokovanja. Dokovanje se koristi i kao razdoblje u kojem je moguće
nadoknaditi zaostatke u prethodno započetim radovima na brodu. Za opis dokovanja
koristi se procesni pristup gdje se inputi pretvaraju u outpute procesa. Za potrebe
mjerenja usporedne efikasnosti dokovanja brodova u gradnji postavljen je višekriterijski
model koji koristi metodu analize omeđivanja podataka. Metoda analize omeđivanja
podataka je neparametarska metoda koja se temelji na linearnom programiranju i u
mjerenju koristi inpute i outpute iz procesa koji se promatra, svim promatranim
brodovima pridružuje iznose efikasnosti, izdvaja primjere najbolje tehničke prakse te od
njih daje uzore za neefikasne brodove, kao i iznose relativnih i apsolutnih poboljšanja za
neefikasne brodove. Promatrani skup obuhvaća pet vrsta brodova, ukupno njih trideset i
četiri, koji su dokovani u pet različitih remontnih brodogradilišta u zemlji i inozemstvu. U
razmatranju inputa uzeti su podaci o bruto tonaži, opsegu radova na čeliku i bojenju te
relativna brojnost posade, dok u outpute spadaju troškovi najma doka, usluga i energije iz
doka, troškovi procesa bojenja, troškovi posade te troškovi transfera broda i kašnjenja u
razdoblju dokovanja. Za analizu efikasnosti i pronalaženje slučajeva najbolje tehničke
prakse korišteno je ukupno pet modela metode analize omeđivanja podataka. U ovom
radu prikazani su rezultati mjerenja efikasnosti i ovisnost iznosa efikasnosti o sezoni
dokovanja, trajanju dokovanja i stvorenim troškovima poduhvata.
Sažetak (engleski) A newbuilding dry-docking is a part of the shipbuilding process, which is carried
out by the completion of the newbuilding vessel, and represents a complex assignment in
many respects, such as: dry-docking activities organization, establishment of the living
and working conditions for the crew enlisted and making the vessel seaworthy for her
first sea voyage. Besides the technical complexity of the activities, the dry-docking needs
to be completed in the shortest possible time period, with optimal cost and quality, thus
making the vessel ready for the next five year service period without subsequent drydocking. The dry-docking period could be used as a period for the completion of delayed
works on board of the vessel. A process approach is going to be used in the dry-docking
process description using process inputs which are then transformed into process
outputs. The multi-criteria model using the Data Envelopment Analysis methodology has
been utilized in order to measure the newbuilding dry-docking relative efficiency. The
Data Envelopment Analysis is a non-parametric method based on the Linear
Programming using inputs and outputs derived from the researched process, giving the
efficiency amount to all the vessels, and sorting out the benchmark vessels, which become
the peers for the inefficient vessels. The improvement needed for the inefficient vessels is
presented in absolute and relative values. The researched vessels set consists of five
vessel types and thirty-four vessels in total. The vessels in this research were dry-docked
in five domestic and foreign repair shipyards. The inputs consist of data related to gross
tonnage, steelwork and coating work, as well as the relative crew number. The outputs
comprise dry-dock rent and services cost, steelwork cost, coating cost, vessel transfer and
delays costs. The dry-docking efficiency analysis and dry-docking benchmarking have
been carried out using the five Data Envelopment Analysis models. The efficiency
measurement results related to the dry-docking season, dry-docking duration and total
cost have been presented in this thesis.
Ključne riječi
brod u gradnji
dokovanje
analiza omeđivanja podataka
višekriterijska usporedba
efikasnost
Ključne riječi (engleski)
newbuilding
dry-docking
data envelopment analysis
multi-criteria comparison
efficiency
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:190:898853
Datum promocije 2021
Studijski program Naziv: Poslijediplomski doktorski studij iz područja Tehničkih znanosti, polja Strojarstva, Brodogradnje i Temeljnih tehničkih znanosti i Interdisciplinarnih tehničkih znanosti Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje tehničkih znanosti (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Opseg V, 189 str. ; 30 cm
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Repozitorij Repozitorij Tehničkog fakulteta u Rijeci
Datum i vrijeme pohrane 2021-09-07 10:31:25