Sažetak | Krizne situacije su u turizmu bile sveprisutne još kroz povijest, a u suvremenom svijetu obilježenom globalizacijom i razvojem tehnologije postaju sve raznovrsnije. Navode se četiri značajke kao obilježja svake krizne situacije u turizmu: prijetnja razvoju turizma, vremenski pritisak, nesigurnost, a četvrta je nedovoljnost i neadekvatnost resursa koji su nužni da bi se reagiralo na krizu. Krizni menadžment kao znanstvena disciplina i menadžerska praksa javlja se u drugoj polovici 20. stoljeća. Kao skup funkcija ili procesa ima za cilj identificirati, istražiti i predvidjeti potencijalne krize. Dakle, krizni menadžment u turizmu obuhvaća sve vrste aktivnosti koje su usmjerene na destinaciju dok funkcionira izvan svog uobičajenog tijeka. Te aktivnosti su: prevencija, priprema, ublažavanje, reagiranje i oporavak. Ove karakteristike ujedno su i glavne faze kriznog menadžmenta te kao takve uključuju izradu smjernica kojima će se utjecati na tijek krize, obuhvatiti organizaciju pripreme i raspoređivanje resursa za njezino savladavanje. U fokusu ovog rada je krizni menadžment destinacije. Razmatra se makrorazina upravljanja složenim sustavom koji predstavljaju turističke destinacije. Pristup upravljanju kriznim situacijama zasnovan na životnom ciklusu jača sposobnost destinacije da izbjegne krizne situacije proaktivnim fokusiranjem na otkrivanje i upravljanje rizikom, kao i na spremnost i odgovor. Također, krizne situacije mogu predstavljati i priliku, kroz izgradnju učinkovitijih sposobnosti u svim fazama životnog ciklusa krizne situacije. Uspješno upravljanje kriznim situacijama u turizmu obuhvaća niz aktivnosti koje započinju procjenom unutarnjih i vanjskih čimbenika pomoću koji se identificiraju potencijalne promjene u okruženju organizacije ili destinacije. Zbog stalnih promjena u okruženju neophodno je pripremiti se za suočavanje s izazovima u suvremenom životu i izgraditi otpornost turizma. Pripremljenost i ublažavanje utjecaja kriznih situacija u turizmu temeljne su pretpostavke za upravljanje destinacijama koje su sve izloženije nepovoljnim situacijama koje mogu destabilizirati ili paralizirati turizam. To je pripremna faza u kojoj organizacija prikuplja i analizira informacije o mogućoj krizi događanja. U reagiranju na kriznu situaciju ključne su dobre vještine vođenja koje variraju ovisno o kriznoj fazi, a stječu se kroz obuku i iskustvo kriznih situacija. U ranim fazama, kada je priroda situacije često dvosmislena, ne treba donositi ishitrene odluke, dok kasnije, pod pritiskom, treba ostati smiren i postati odlučniji. Krizne situacije zahtijevaju visok stupanj organiziranosti, koordinacije i komunikacije. Dakle, učinkoviti krizni menadžment u turizmu temelji se na predviđanju potencijalnih kriznih scenarija i brzom reagiraju
V
kada se oni dogode. Adekvatnom pripremljenošću i odgovorom baziranim na svrsi, misiji i vrijednostima destinacije će biti u mogućnosti održavati kontinuitet poslovanja te će moći prije savladati krizu i oporaviti se od nje.
S obzirom na istaknutu problematiku, doktorski rad je usmjeren na utvrđivanje determinanti odnosno elemenata koji dovode do unaprjeđenja upravljanja kriznim situacijama u turizmu. Faktorskom analizom cilj je bio generirati faktore koji najbolje opisuju glavne faze kriznog menadžmenta u turizmu – pripremu i djelovanje, ključne elemente u planiranju kriznog odgovora, elemente kriznog komuniciranja te promjene upravljanja nakon kriznih situacija. Uz navedeno cilj je bio formirati te ispitati valjanost i pouzdanost konceptualnog modela, a onda i povezanost njegovih nezavisnih varijabli sa zavisnom.
Prvi dio rada fokusiran je na razradu teorijskog dijela i glavnih koncepata modela na temelju relevantnih sekundarnih podataka, dok se u drugom dijelu rada iznosi opis i rezultati empirijskog istraživanja sukladno postavljenom cilju i formuliranim hipotezama. Prikupljanje primarnih podataka provedeno je telefonski i online putem, metodom ispitivanja uz pomoć polustrukturiranog dubinskog intervjua i anketnog upitnika čije su čestice glavnih koncepata mjerene peto stupnjevanom Likertovom ljestvicom za određivanje intenziteta slaganja i važnosti, a u cilju testiranja formuliranih hipoteza. Prikupljanje i statistička obrada podataka provedena je na menadžmentu turističke destinacije, točnije na direktorima općih, gradskih i županijskih turističkih zajednica, uz članove Turističkog vijeća županijskih turističkih zajednica u Hrvatskoj. Hipoteze su testirane pomoću statističkog softvera SPSS metodama multivarijatne statističke analize koje su obuhvaćale faktorsku i višestruku regresijsku analizu.
Na temelju provedenog istraživanja, potvrđene su dvije od pet postavljenih pomoćnih hipoteza. Analiza je pokazala da postoji pozitivna veza između razine pripreme za kriznu situaciju i unaprjeđenja upravljanja, kao i između stupnja važnosti kojeg menadžment pridaje elementima kriznog komuniciranja i unaprjeđenja upravljanja kriznim situacijama.
Znanstveni doprinos doktorskog rada ogleda se na konceptualnoj, empirijsko-metodološkoj i aplikativnoj razini. S obzirom na činjenicu kako će se krizne situacije u turizmu nastaviti događati, cilj je ovim radom osvijestiti potrebu za “budnošću” turizma i pravovremenim prepoznavanjem kriza. Konceptualni doprinos vidljiv je kroz sustavan pregled relevantne literature iz područja kriznog menadžmenta u turizmu baziran na dosadašnjim istraživanjima na temelju čega su
VI
formirani predmetni koncepti u modelu. Isti mogu koristiti za proaktivno upravljanje u razdoblju prije krize i reaktivno upravljanje tijekom i nakon krize. Pandemija COVID-19 istaknula je visoku dinamiku promjena i teškoću predviđanja koja čini sastavni dio svake krizne situacije. U takvim okolnostima ključno je kontinuirano prikupljanje podataka iz vanjskih i unutarnjih izvora, a onda i brzo donošenje odluka te velika fleksibilnost u radu. Na temelju toga upravo je ovim radom naglašena sposobnost prepoznavanja i uvažavanja aktivnosti proizašlih iz prethodnih kriznih situacija, kao područja na kojima treba raditi u budućnosti kako bi upravljanje kriznim situacijama u turističkim destinacijama bilo uspješnije. Empirijsko-metodološki doprinos očituje se u odabiru i prilagodbi instrumenata mjerenja koncepata te prikazu njihovih odnosa u modelu primjenom odgovarajuće metode multivarijatne statističke analize. Doktorski rad pokazuje kako globalni trend ekonomske nestabilnosti kao i nove perspektive uzrokovane COVID-19 zahtijevaju promjene u upravljanju i načinu turističkog razvoja. Iz modela proizlazi kako je za unaprjeđenje upravljanja kriznim situacijama u turističkim destinacijama posebno značajna visoka razina pripremljenosti i krizno komuniciranje. Također, rezultati su pokazali kako će visokom razinom fleksibilnosti i primjenom naučenih lekcija iz kriznih iskustava organizacije i destinacije biti sposobne prilagoditi se promjenama situacija, minimizirati rizik i izgraditi otpornost za budućnost, neovisno o izazovima s kojima će se suočavati. Aplikativno, budući doktorski rad sadrži iskustva menadžera o realnim kriznim situacijama na terenu, a zaključci istih mogu koristiti kako znanstvenicima u ovom području, tako i turističkim dionicima na rukovodećim pozicijama, posebno onima na razini destinacije u pogledu stjecanja novih znanja i smjernica za uvođenje poboljšanja u krizno upravljanje te njihovog transfera, posebno kroz proaktivno djelovanje i bolju pripremljenost.
Na temelju svega izloženog može se zaključiti kako su postavljeni ciljevi doktorskog rada ispunjeni, što ujedno predstavlja osnovu za buduća istraživanja u smjeru poboljšanja sustava upravljanja kriznim situacijama u turističkim destinacijama. |
Sažetak (engleski) | The concept of the crisis situation developed quite late in human history, when it was understood that order and regularity prevail in nature and society, while a state of chaos represents a deviation from this order. For a long time, crisis situations were understood to be the result of the action of higher forces or the will of God. In these cases of crisis situations, the human reaction was reduced to magical rituals or religious rites and the attempt to subdue a higher power. Crisis management emerged from people's attempts to prevent or overcome crisis situations. As an academic discipline and part of management, crisis management first emerged in the private sector and later in the public sector. Over time and with the development of science and the rise of rationalism, scientists have tried to understand, describe, explain and classify crises and develop more effective methods to manage them. Furthermore, the task of crisis management is to develop methods that enable the destination to successfully deal with the crisis, respond to it effectively and resolve it with as few consequences as possible. In this way, the destination can return to normal business operations more quickly.
A detailed review of the literature has shown that no single study simultaneously examines the relationships between the actions of entrepreneurs during management in the preparation and operational phases in a crisis situation, the tourism development of the destination, the attitudes towards the key elements of response planning and the importance of the elements of crisis communication, the functions in the management of a destination and the experiences of working in tourism, all under the assumption that the same represents the main determinants that lead to the improvement of the crisis management system in destinations.
In relation to the highlighted problem, which was preceded by an extensive theoretical study and previous research, the topic of the thesis is to investigate and determine the outcome of the crisis situation, with the aim of a more successful future management. According to the topic, the main objective of the thesis is to determine and test the validity and reliability of the conceptual model for measuring the improvement of the management system based on crisis experiences in order to demonstrate proactive action and better preparation.
In addition to the theoretical examination of the problem and the main constructs of the conceptual model, an empirical study was carried out in accordance with the set main and auxiliary objectives and the formulated hypotheses, in the context of which primary data was collected using the qualitative and quantitative method. The research was conducted using a in-depth structured interview on the one hand and an online questionnaire distributed by e-mail on the other. The data collection for the interviews was conducted via Zoom, by telephone and in writing, while the data for the questionnaire was collected online, i.e. in the program in which the questionnaire was created. In order to test the hypotheses, both instruments were created based on previous scientific literature. The variables of the main constructs in the questionnaire were measured using a five-point Likert scale to express the degree of agreement and importance.
Univariate and multivariate statistical analysis methods were used to analyze the collected data. Descriptive statistics as part of the univariate statistical analysis was used to calculate the absolute and relative frequencies for the socio-demographic characteristics of the respondents: country of origin, gender, professional training, function and experience in tourism and to display the arithmetic mean and standard deviation in other variables. The survey covers all 21 counties of the Republic of Croatia. The most represented counties in the sample are the coastal regions of Croatia, which are also destinations with a high degree of tourism development. In terms of gender, the survey is dominated by women (62.1 %). The predominant educational level of the respondents is a completed college education (69.1 %). As for the workplace where the majority of respondents (33.5 %) are employed, they work as the director of the municipality's tourist office. The results also show that most respondents have more than five years of work experience in tourism (85.2%).
In the first step, factor analysis was used to determine the factors that best describe a particular construct, while in the second step the relationship between these constructs was examined, i.e. the influence of the independent variables on the dependent variables. Since the model includes several independent variables, it was tested using multiple regression analysis. The reliability and validity of the model was determined. Based on the conducted analysis and the results of the empirical research, two of the five tested hypotheses were confirmed. Due to the positive significant individual correlation between the preparation for a crisis situation and the improvement of the foundation management system (β = 0.445, p < 0.01), the first hypothesis was confirmed. With the second hypothesis, that is, acting in a crisis situation, no significant connection was recorded (β = 0.090, p > 0.05), which is why it is rejected. Furthermore, the regression analysis revealed no statistically significant relationship between the level of tourism development and the improvement of the management of crisis situations in tourism destinations (β = -0.013, p > 0.05), which is why the third auxiliary hypothesis is also rejected. The fourth auxiliary hypothesis with attitudes towards key elements in planning a response to a crisis situation (β = -0.141, p > 0.05) was also rejected, as the construct of the same name is not statistically significantly related to the improvement of the management system. The fifth auxiliary hypothesis analyzed the perception of the importance of crisis communication elements, which is statistically significantly and positively related to the improvement of the management system (β = 0.341, p < 0.05), thus confirming this hypothesis.
The results of the research carried out have shown that the measures taken before the crisis situation in terms of predictability and planning have a significant potential to reduce its negative impact. In the preparation and prevention phase of crisis situations, it is very important to set up a crisis team that meets regularly and exchanges information before a crisis occurs. Defining roles and responsibilities is also very important for effective crisis management. The crisis period consists mainly of diagnosing the crisis, making critical decisions and implementing them, while recovery from a crisis situation involves not only a return to normality, but also a period of learning through evaluation and the introduction of changes in specific areas of crisis management. Successful resilience to changing circumstances must include the ability to proactively manage and adapt to change. This requires good relationships and strong communication between all stakeholders, the ability to recognise risks and opportunities, and the development of a positive environment that facilitates coordination and timely interventions. This last phase is crucial, as a better understanding of the causes of crises and learning from the experience can prevent their recurrence in the future. By thinking about the future, organisations and destinations become more aware of the complexity of the environment in which they operate. The conceptual scientific contribution lies in the analysis and supplementation of the relevant literature in the field of crisis management in tourism. The combination of research measurement instruments with the selection of variables and constructs in the conceptual model and their verification with the appropriate method of multivariate statistical analysis represents an empirical-methodological contribution. Applicable, the dissertation opens up new conceptual and empirical possibilities for tourism managers and makes suggestions for the introduction of improvements in crisis management, especially through proactive action and better preparation. |