disertacija
Metoda vrednovanja tehničke i pedagoške upotrebljivosti sustava e-učenja kod akademskog mješovitog oblika učenja

Dijana Plantak Vukovac (2012)
Sveučilište u Zagrebu
Fakultet organizacije i informatike Varaždin
Podaci o radu
NaslovMetoda vrednovanja tehničke i pedagoške upotrebljivosti sustava e-učenja kod akademskog mješovitog oblika učenja
AutorDijana Plantak Vukovac
Voditelj/MentorBožidar Kliček (mentor)
Andrina Granić (sumentor)
Sažetak rada
Doktorska disertacija bavi se problematikom vrednovanja upotrebljivosti u području e-učenja jer su dosad provedena istraživanja utvrdila nedostatak sveobuhvatnih metoda vrednovanja kojima se može identificirati širi spektar problema tehničke upotrebljivosti sustava e-učenja i pedagoške upotrebljivosti obrazovnih sadržaja iz perspektive osnovnih sudionika e-učenja, nastavnika i učenika. U teorijskom dijelu disertacije analizirani su i sistematizirani razni parametri vrednovanja upotrebljivosti sustava e-učenja i obrazovnih sadržaja, na temelju čega je izrađen konceptualni okvir vrednovanja tehničke i pedagoške upotrebljivosti. Navedeni okvir predstavljao je osnovu za razvoj nove integralne metode vrednovanja upotrebljivosti, INT-el UEM (eng. Integral e-learning Usability Evaluatio Method). Predložena metoda kombinira više specifičnih metoda vrednovanja upotrebljivosti koje su prilagođene kontekstu e-učenja te uključuje: a) modalitet pregleda e-tečaja (tj. heurističko prošetavanje), b) modalitet testiranja e-tečaja pomoću korisnika studenata i nastavnika te c) modalitet ispitivanja subjektivnog korisničkog doživljaja. Metoda INT-el UEM empirijski je validirana na šest akademskih e-tečajeva za mješovito učenje implementiranih u sustave za upravljanje učenjem Moodle i Claroline. Na temelju analize rezultata istraživanja dobivenih vrednovanjem četiri e-tečaja u glavnom istraživanju, utvrđeno je da metoda ostvaruje dobre performanse, učinkovitost i obuhvat u identificiranju stvarnih i predviđenih problema upotrebljivosti.
Ključne riječimetoda vrednovanja upotrebljivosti kod e-učenja integralna metoda vrednovanja upotrebljivosti INT-el UEM tehnička upotrebljivost pedagoška upotrebljivost vrednovanje upotrebljivosti e-tečajeva Moodle Claroline
Naslov na drugom jeziku (engleski)A method for technical and pedagogical usability evaluation of e-learning systems in the academic blended learning
Povjerenstvo za obranuDragutin Kermek (predsjednik povjerenstva)
Božidar Kliček (član povjerenstva)
Andrina Granić (član povjerenstva)
Boris Aurer (član povjerenstva)
Marko Jurčić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski/stručni stupanjSveučilište u Zagrebu
Fakultet organizacije i informatike Varaždin
MjestoVaraždin
Država obraneHrvatska
Znanstveno područje, polje, granaDRUŠTVENE ZNANOSTI
Informacijske i komunikacijske znanosti
Informacijski sustavi i informatologija
UDK37
DRUŠTVENE ZNANOSTI
Obrazovanje
Vrsta studijasveučilišni
Stupanjposlijediplomski doktorski
Naziv studijskog programaInformacijske znanosti
Akademski / stručni nazivdoktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje informacijske i komunikacijske znanosti
Kratica akademskog / stručnog nazivadr.sc.
Vrsta radadisertacija
Jezik hrvatski
Datum obrane2012-11-04
Sažetak rada na drugom jeziku (engleski)
The doctoral dissertation deals with the issues of usability evaluation in e-learning because previous studies acknowledged the lack of comprehensive methods that enable identification of wide spectrum of technical usability problems in e-learning systems as well as pedagogical usability problems of educational content from the perspective of e-learning main users, learners and teachers. The theoretical part of the thesis gives analysis and systematization of different usability parameters for evaluation of e-learning systems and educational content, followed by the proposal of a usability framework for evaluation of technical and pedagogical usability. The usability framework provided the basis for the development of the new Integral e-learning Usability Evaluatio Method (INT-el UEM). The proposed method combines several usability evaluation methods adapted to e-learning context and includes: a) the modality of e-course inspection (i.e. heuristic walkthrough), b) the modality of e-course user testing with learners and teachers, and c) the modality of inquiry to acquire subjective user experience. The INT-el UEM method was empirically validated on six academic blended learning courses implemented in the learning management systems Moodle and Claroline. The analysis of the research results from four evaluated e-courses in the main study showed that the method provides good performance, efficiency and coverage in identifying real and predicted usability problems.
Ključne riječi na drugom jeziku (engleski)e-learning usability evaluation method integral usability evaluation method INT-el UEM technical usability pedagogical usability usability evaluation of e-courses Moodle Claroline
Verzijaobranjena verzija
Vrsta resursatekst
Prava pristupaRad u otvorenom pristupu
Uvjeti korištenja radahttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
URN:NBNhttps://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:211:462656
PohranioBernarda Kos