Naslov Ekonomski učinci pomorskog prometa i transporta u funkciji gospodarskog razvoja
Naslov (engleski) The economic impact of maritime traffic and transport in service of economic development
Autor Vice Mihanović
Mentor Ivana Barković Bojanić (mentor)
Član povjerenstva Joško Dvornik (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Željko Turkalj (član povjerenstva)
Član povjerenstva Mane Medić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku Ekonomski fakultet u Osijeku (Katedra za ekonom. i managem. gosp. subjekata) Osijek
Datum i država obrane 2018-02-28, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Organizacija i menadžment
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 330 DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija. Ekonomska znanost
Sažetak Prometni sektor jedan je od najjačih čimbenika ekonomskog i regionalno uravnoteženog
razvoja koji ima značajan učinak na nacionalnu umreženost te omogućuje dostupnost
svjetskom tržištu. Pomorski promet kao dio nacionalnog prometnog sustava dobiva još više
na značaju, ako se uzme u obzir kako je jedan od glavnih značajki suvremene tržišne
utakmice globalizacija, čiji je temelj jeftin i masovni prijevoz sirovina i roba diljem svijeta.
Naime, u vrijeme otvorenog svjetskog tržišta na kojemu se pojavljuje sve veći i raznovrsniji
broj roba, ne čudi sve veća potreba za njihovom (međunarodnom) razmjenom, posebice
morima i oceanima. Otprilike 80 % svjetske trgovine po volumenu i 70% po vrijednosti
odvija se morem. Osim kao medija prijevoza, more i oceani predstavljaju važan čimbenik
europskog gospodarstva te imaju veliki potencijal za inovacije i rast. Upravo je pomorstvo i
pomorski sektor naglašen u EU 2020 strategiji za pametni, održivi i uključivi rast. Danas
plavo gospodarstvo nudi otprilike 5.4 milijuna poslova i generira bruto dodanu vrijednost od
500 milijardi EUR godišnje.
Ova doktorska disertacija bavi se istraživanje ekonomskih učinaka pomorskog prometa i
transporta u funkciji gospodarskog razvoja. Drugim riječima, propituje se u kojoj mjeri su
ekonomski učinci prometa prepoznati kao potencijalni akceleratori gospodarskog razvoja
Republike Hrvatske s obzirom da je ona u međunarodnom okruženju prepoznata kao
pomorska zemlja u kojoj su neke od najvažnijih grana gospodarstva vezane uz more, odnosno
uz pomorstvo. Svrha je istraživanja istražiti utjecaj ekonomskih učinaka pomorskog prometa i
transporta na gospodarski razvoj s posebnim fokusom na gospodarski razvoj Splita. Grad Split
prirodno se nameće kao uži fokus ove doktorske disertacije s obzirom da su u Splitu
zastupljeni različiti oblici pomorskog prometa i transporta, te predstavlja idealnu platformu za
znanstvenu i praktičnu raspravu o značaju pojedinog oblika pomorskog prometa i transporta
za gospodarstvo Splita. Posebno se multiplicira pomorski promet na brzorastući turizam u
Splitu.
Ciljevi provedenog teorijskog i empirijskog istraživanja bili su višestruki, a očituju se u
sistematiziranju teorijskih i empirijskih spoznaja o utjecaju pomorskog transporta i prometa
na uravnoteženi i održivi razvoj nacionalnog gospodarstva zatim u analiziranju potencijala
pomorstva u Republici Hrvatskoj s posebnim osvrtom na grad Split te u konačnici u
sugeriranju smjernica za poboljšanje splitskog pomorskog poslovanja i poslovanja morskih luka uz podršku Ministarstva, udruženja luka, lučkih uprava i važnijih sudionika u njihovu
poslovanju. Ove smjernice mogu poslužiti svim lučkim upravama i ostalim poslovnim
sustavima u području pomorstva za razvoj vlastitog, specifičnog modela organizacije i
menadžmenta koji na najbolji način omogućuje korespondiranje s poslovnim okruženjem.
Disertacija je podijeljena na teorijski i empirijski dio. Teorijski dio disertacije u središte
pozornosti stavlja teorijsku raspravu o pomorstvu kao gospodarstvenoj djelatnosti i
pomorskom gospodarstvu koje u novije doba sve više privlači pozornosti znanstvenika i
donositelja javno-političkih odluka s obzirom na višestruke utjecaje koje pomorstvom ima na
gospodarski i društveni razvoj.
Empirijski dio disertacije se bavi znanstvenim verificiranjem postavljenih hipoteza na temelju
provedenog istraživanja. Kao metoda prikupljanja podataka korišten je strukturirani upitnik
kojim su se prikupljala stajališta koncesionara, a koji obavljaju gospodarsku aktivnost na
lučkom području grada Splita. Kao korektivna metoda poslužio je intervju s izabranim
stručnjacima iz djelatnosti koje sudjeluju u pomorskom prometu i transportu luke Split, ali im
to nije primarna gospodarska komponenta. Podatci prikupljeni provedenom anketom
analizirani su kvantitativnim metodama, statističkim programom IBM SPSS Statistics.
Statistička analiza obavljena je pomoću deskriptivne statistike (postotci, srednje vrijednosti,
mjere disperzije), neparametrijskih statističkih testova: Spearmanova korelacijska analiza,
Friedmanov test, test predznaka, Hi-kvadrat test.
Ova je doktorska disertacija dala svoj znanstveni i aplikativni prilog u daljnjem promišljanju
ekonomskih učinaka pomorskog prometa i transporta na gospodarski razvoj, a koji može
poslužiti kao poticaj i motivacija za daljnja istraživanja ove aktualne teme. Jednako tako
može poslužiti nositeljima javnih politika u kreiranju strategija i mjera kojima bi se učinci
pomorskog prometa i transporta višestruko odrazili na gospodarski razvoj i povećanje
nacionalne konkurentnosti u doba obilježeno intenzivnim promjenama i trendovima koje
donosi globalizacija.
Sažetak (engleski) The transport sector is one of the strongest economic and regionally balanced development
factors and has a significant impact on national networking as well as it enables access to the
world market. Maritime traffic as a part of the national transport system gets even more
important if one considers that one of the main features of the contemporary market
competition is globalization whose foundation is the cheap and massive transportation of raw
materials and goods around the world. Namely, at the time of the open world market where
there is an increasing number of (variety) goods, there is no surprise that there is an increasing
need for their (international) exchange, especially via seas and oceans. Approximately 80% of
the world's trade by volume and 70% of the value goes by sea. Except as transport media, the
sea and the oceans are an important factor in the European economy and have great potential
for innovation and growth. It is precisely the maritime sector that is emphasized in the EU
2020 strategy for smart, sustainable and inclusive growth. Today, the "blue economy" offers
approximately 5.4 million jobs and generates a gross value added of 500 billion euros
annually.
This doctoral dissertation deals with the study of the economic effects of maritime transport
and transport in the function of economic development. In other words, the question is to what
extent are the economic effects of traffic recognized as potential accelerators of the economic
development of the Republic of Croatia, since it is recognized as a maritime country in the
international environment, where some of the most important branches of the economy are
related to the sea or maritime affairs. The purpose of the research is to investigate the impact
of the economic effects of maritime transport and transport on economic development with a
special focus on the economic development of Split. The city of Split is naturally imposed as
the narrow focus of this doctoral dissertation, given that various forms of maritime traffic and
transport are represented in Split. As such the city of Split represents an ideal platform for
scientific and practical discussion on the importance of a particular form of maritime traffic
and transport for the economy of Split. Maritime traffic is particularly multiplied to
accelerating tourism in Split.
The aims of theoretical and empirical research were multifaceted, and they are manifested in
the systematization of theoretical and empirical insights on the impact of maritime traffic and transport on a balanced and sustainable development of the national economy; in analyzing
the potential of maritime activities in the Republic of Croatia with special reference to the city
of Split and ultimately suggesting the guidelines for improving Split's maritime operations
and marine operations with the support of the Ministry, port associations, port administrations
and major stakeholders in their business. These guidelines can serve all port administrations
and other maritime business systems in the development of their own, specific organization
and management model that best corresponds to the business environment.
The dissertation is divided into a theoretical and empirical part. The theoretical part of the
dissertation focuses on the theoretical discussion of maritime affairs as economic activity and
the maritime economy, which in recent times increasingly attracts the attention of scientists
and decision-makers in view of the multiple impacts that maritime affairs have on economic
and social development. The empirical part of the dissertation deals with the scientific
validation of the hypothesis set based on the conducted research. As a method of collecting
data, a structured questionnaire was used to collect the views of the concessionaires who carry
out economic activity in the port area of Split. As a corrective method, there was an interview
with selected experts from the activities involved in maritime traffic and transport of the Split
port, but the maritime activities are not their primary economic component. The data collected
by the conducted survey were analyzed by quantitative methods, the statistical program IBM
SPSS Statistics. Statistical analysis was performed using descriptive statistics (percentages,
mean values, dispersion measures), nonparametric statistical tests: Spearman correlation
analysis, Friedman test, test markers, Hi-squared test.
This PhD dissertation gave its scientific and applicative contribution in further scientific and
practical research and discussion on the economic effects of maritime traffic and transport on
economic development, which can serve as an incentive and motivation for further research
on this current topic. It can equally serve to the public policy makers in the design of
strategies and measures that would include the effects of maritime traffic and transport in
development strategies aiming to increase national competitiveness at a time marked by
intense changes and trends brought about by globalization.
Ključne riječi
pomorstvo
pomorski promet i transport
plavi rast
gospodarski razvoj
integrirana pomorska politika
Ključne riječi (engleski)
maritime affairs
maritime traffic and transport
blue growth
economic development
integrated maritime policy
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:145:171828
Studijski program Naziv: Management Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (dr.sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Repozitorij EFOS REPOZITORIJ
Datum i vrijeme pohrane 2018-11-27 17:50:42