Title Oblikovanje osobnih simbola kroz likovne radove i njihovo univerzalno značenje
Title (english) Shaping of Personal Symbols through Artworks and their Universal Interpretation
Author Jelena Kovačević
Mentor Ante Rašić (mentor)
Committee member Duje Jurić (predsjednik povjerenstva)
Granter University of Zagreb Academy of Fine Arts Zagreb
Defense date and country 2020, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline FIELD OF ART Fine Arts
Universal decimal classification (UDC ) 75 - Painting
Abstract Na svojem je početku simbol bio prelomljeni predmet načinjen od komada keramike, drva ili kovine. Dvije osobe koje se neće vidjeti duže vrijeme čuvaju po jedan dio. Kada se iznova sastanu, spajanjem dvaju dijelova potvrdit će svoju povezanost. U tomu smislu simbol razdvaja i spaja jer podsjeća na cjelinu koja nanovo može zaživjeti. S obzirom na to da simbol sadrži prelomljeni dio, njegovo se značenje skriva u pukotini jednako kao i u spoju razdvojenih dijelova. Simbol je živ i otvoren za interpretaciju poput umjetničkoga djela. Umjetnost jest simbolički jezik (Cassirer). Umjetnički doktorski rad „Oblikovanje osobnih simbola kroz likovne radove i njihovo univerzalno tumačenje“ udružuje metode umjetničkoga istraživanja i kvalitativnoga istraživanja, poput analize sadržaja, heurističke metode, metode samopromatranja i ankete. Cilj je umjetničkoga istraživanja izdvojiti osobne simbole upotrijebljene u crtežima, analizirati njihova značenja te ispitati opću čitljivost unutar izvorišta, crteža. Teorijski kontekst istraživanja ne prati kronološki slijed pojave pojedinih znanstvenih i filozofskih djela već doslovan tijek vlastitoga istraživanja. Djela navedena u doktorskoj disertaciji potječu iz različitih izvora koji se susreću u jednoj točki, umjetnosti. Freudove su analize kulture i Jungova psihoanalitička istraživanja temelj na kojemu je oblikovan teorijski kontekst. Djela psihoanalitičara poput Verene Kast, Anthonyja Stevensa i Clarisse Pinkola-Estes, te filozofa Ernsta Cassirera, Susanne K. Langer, Ericha Fromma i Gastona Bachelarda, zajedno s lingvistima poput Ferdinanda de Saussurea i Winfrieda Nötha omogućili su potporu u daljnjem razumijevanju vlastitih likovnih tvorevina. U umjetničkom kontekstu istraživanja izložen je pregled probranih simbola upotrijebljenih u umjetnosti. Pri odabiru simbola uzeta je u obzir prikladnost u odnosu na temu doktorske disertacije. Zbog toga je pregled nastao na temelju subjektivnoga izbora koji je osnažio tijek istraživanja osobnih simbola i njihovu uporabu, a posebno je mjesto zauzelo umjetničko stvaralaštvo Laurie Anderson, Sophie Calle, Zlatka Kopljara i Sandre Vitaljić. Umjetnički doktorski rad Oblikovanje osobnih simbola kroz likovne radove i njihovo univerzalno tumačenje uspoređuje i pronalazi univerzalnosti u interpretaciji komunikacijskih vrijednosti osobnih simbola. Umjetnička se aktivnost istraživanjem raščlanjuje na različite procese koji se pri nastanku djela međusobno podupiru te oblikovanjem vlastita sustava osobnih simbola stvaraju osjećaj individualnoga rasterećenja umjetnika i pojedinčevu formu komunikacije na razumljiv, društveno prihvatljiv način. Navedenim se istraživačkim postupcima analiziraju stavovi nepristranih ispitanika o čitljivosti / razumljivosti simbola kojima se koristim u svome radu.
Abstract (english) At its beginning the symbol was broken object made of a piece of ceramics, wood or metal. Two persons that will not meet for a longer period of time keep a part each. When they meet again they will confirm their connection linking two parts. Thus the symbol separates and links because it reminds of entirety which can upturn again. Taking into consideration that symbol contains the broken part, its meaning hides in fissure as equally as in the link of separated parts. The symbol is alive and open to interpretation like an artwork. The doctorial artwork “Shaping Personal Symbols through Artworks and Their Universal Interpretation” associates methods of art research and qualitative research like analysis of content, heuristic methods and methods of self-observation. The objective art research is to single out personal symbols used in the drawings, to analyse their meanings and to examine general readability within the mainspring, i.e. drawing. Theoretical context of research does not follow chronological sequence of some scientific and philosophical works phenomenon but literal course of own research. The works cited in the doctoral dissertation originate from different sources which meet in one point, i.e. in art. Freud’s culture analyses and Jung’s psychoanalytical researches are basis on which theoretical context is built. The works of psychoanalysts like Verena Kast, Anthony Stevens and Clarissa Pinkola-Estes, and philosophers Ernst Cassirer, Susanne K. Langer, Erich Fromm and Gaston Bachelard, together with linguists like Ferdinand de Saussure and Winfried Nöth enabled the support in further understanding of own art creations. The survey of chosen symbols used in art is exhibited in the context of art research. Choosing the symbols, the appropriation to the topic of doctoral dissertation is taken into consideration. Therefore, the survey originated on the basis of subjective choice which strengthened the course of the personal symbols research and their use while the particular place was taken by art creativity of Laurie Anderson, Sophie Calle, Zlatko Kopljar and Sandra Vitaljić. The art doctoral work “Shaping Personal Symbols through Artworks and Their Universal Interpretation” compares and finds out universalities in interpretation of communication values of personal symbols. The art activity is divided through different processes which support each other while shaping own system of personal symbols create the feeling of individual unburdening of artist and individual’s form of communication in the understandable, socially accepted way. The qouted procedures analyse attitudes of impartial examinees on readability of symbols used in my work.
Keywords
simbol
crtež
tumačenje
komunikacija
razumijevanje
Keywords (english)
symbol
drawing
interpretation and socially accepted way
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:215:328636
Promotion 2020
Study programme Title: Painting - Postgraduate doctoral study Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica umjetnosti (doktor/doktorica umjetnosti)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Repository Repository of the Academy of Fine Arts in Zagreb
Created on 2024-04-18 09:42:01